torstai 3. syyskuuta 2015

Myymälätilan suunnittelua

Kaiken tämän tapahtumanjärjestelyn keskellä saimme asiakastyön, tosin meille ei ole vielä kerrottu kuka kyseinen asiakas on, mutta tämä on vain alkututkimista ja hämmästelyä.
Myymälä layoutit


Ensimmäinen bongaamani layout on erittäin selkeä ja helppolukuinen. Tästä näkee selvästi missä sijaitsee mikäkin, eikä hyllyjä yms. kaluisteita ole mielestäni liikaa, sillä itse satun olemaan niitä ihmisiä, jotka pitävät myymälöistä, joissa on helppo suunnistaa ja ovelta hyvä näköala koko myymälään.
Tämä toinenkin on juuri sellainen mistä pidän - yksinkertainen ja helposti luettava.

Tämä on mieleeni liian sekava. Vaikka tästäkin toki saa selvää missä on mitäkin, mutta kalusteet ovat mielestäni aivan liian supussa.
Esillepanoja
Tutkin ja tutustuin Retail Design -blogiin ja muihin samankaltaisiin blogeihin ja sivustoihin, joista poimin omasta mielestäni herkullisia esimerkkejä näyteikkunoista ja pöytäesillepanoista.

Tästä tulee selville myymälän henki, minkälainen myymälä on. Raikas, valoisa ja tunnelmallinen.
Vaikka tämä onkin hotelli, haluan sen silti tuoda esille. Ruokailutila on erittäin moderni ja silmää miellyttävä. Kyllä itse viihtyisin tälläisessa tilassa !
Myymälätilan suunnittelun ABC
Tilan täytyy olla helppo kiertää, kulkureittien leveitä, jotta asiakas pääsee käsilaukun kanssa kulkemaan. Myymälätilan houkuttelevuus lisää huomattavasti asiakkaita, kun myymälätila ei ole sotkuinen ja hämärä, uskaltautuu ihmiset tulemaan sisälle. Kohderyhmien huomiointi esimerkiksi mainoksissa on hyvä ottaa esille. 
Omat kokemukseni
Postaukseen tuli myös kertoa vuoden 2014 työssäoppimispaikan layoutista. Mikä toimi, mikä kaipasi parannusta?
Itse pidin siitä, miten kassa on sijoitettu lähelle sovituskoppia. Jokaisen asiakkaan jälkeen, joka on käynyt sovituskopissa, on helppo mennä kassalta suoraan siirtämään tuotteet takaisin paikoilleen. Pidin myös kovasti myymälän etuosaan sijoitetusta "Catwalk"-alueesta, sillä siitä näkee heti, mikä on uutta. Myös eri kohderyhmien jaoittelut toimivat ja näki selvästi, missä on mitäkin. 
Kun taas miettii, mikä olisi voinut olla paremmin toteutettu myymälässä, en oikein itsekään osaa sanoa. Ehkä kuitenkin jotkut kulkuvälit oli hieman hankalia kulkea, mutta tämä ongelma on aika monelle vaateliikkeelle tuttu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti